1. Metnin düşünce ve duygu yapsını oluşturan öğeleri ayırabilmeli , yazarın amacını kestirebilmeliyiz.
2. Okunan metnin yazı türünü belirleyecek konumda olmalıyız. (makale, köşe yazısı vb.)
3. Yazarın seçtiği konuya karşı takındığı tutumları metnin dil ve anlatımından çıkarabilmeliyiz.
4. Metnin dokusu içinde yer alan anahtar kavramları, cümleleri, parağrafları ve bunların birbiriyle olan ilişkisini araştırıp bulabilmeliyiz.
5. Metnin duygusal ve düşünsel gelişimini( yere ve zamana göre düzenleniş biçimine , neden- sonuç ilişkisine göre düzenini) göre bilmeliyiz.
6. Metnin sözcük örgüsünü oluşturan öğeleri,bunların temel, yan ve değişmeli anlamlarını metnin içindeki konumuna göre anlamlandırabilmeliyiz.
7. Yazarın başvurduğu anlatım biçimlerini, düşünceyi geliştirme yollarını metne bağlı kalarak seçebilmeliyiz.
8. Algılayamadığımız düşüncelere karşı eleştirel bir tutum takınmalıyız.
9. Okumayı bir öğrenme, dinlenme, eğlence aracı olarak kullanabilmeliyiz.
10.Öğrenme amaçlı soruların yanıtını metinlerde bulabilmeli , belirli bir konuda bilgi toplayabilmek için metinlere başvurmasını bilmeliyiz.
Kısacası okuduğumuzun farkında olmalıyız !!!
KAYNAK: Özdemir E.(2000). Eleştirel Okuma, Bilgi Yayınevi
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder